lauantai 20. lokakuuta 2012

20.10 lauantai

Aurinko paistaa lähes pilvettömältä taivaalta, +4, tyyntä, metsään...

Hakkuuaukean laidasta löytyi näin iso pesäpönttö. Kukahan täällä on asunut?



Suppiksia etsiessä löytyi mättäältä mm. tämä jalka, hirven-nahka karvoineen, kallo, luita... Jäi mietityttämään josko asialla on ollut "omalla luvalla yksityisyrittäjä"... Hirviporukat vievät ruhot lahtimajoihin käsiteltäväksi. Tämän luukaatopaikan läheisyydessä oli tosin myös riistakamera. Vaihtoehto B, oliko hirvenruho viety paikalle houkuttelemaan karhuja kuvaan?



"Juo hyvää kahvia, syö hyvää ruokaa" Victoria Moran - Säteilevä elämä, elämänohje nro 21.
Tämä on hyvää kahvia, sitä samaa johon kaatui yli kahden vuoden kahvilakkoni :) Se vain tuoksui niin kertakaikkisen hyvältä siellä metsässä. En vielä ensimmäiselllä retkellä tiennyt koko totuutta.

Ystäväni Veikko 70v. kertoi tänään: Minä PRKL mithään kuraa juo, ei PRKL, minä osthan parhaita papuja ja jauhan ne ite, siinä ne meidänkin talon akat (eläkeläisten rivitalo) osthaa sitä gevaliaa PRKL, vaikka on rahaa, minä semmosia juo, juu näin on, otakko toisen kupin, ota vaan, keithetään lissää...
Ystäväni Veikko on maailman positiivisin ihminen, voimasanat ovat lappalainen tapa tehdä asia selväksi kerralla :D



Päivän saalis, se viimeinen sanko jäi vajaaksi...
Aivan valtavasti vieläkin metsässä hyvälaatuista suppilovahveroa vaikka osa jo onkin ehtinyt pehmetä. Uutta pukkaa, ensiviikolla uudestaan.



Jätin aamulla ison kattilan herneitä, sipulia, porkkanaa ja mausteita hautumaan. Koko päivä metsässä, kattila sai hautua miedolla lämmöllä kuusi tuntia ja kotiipalatessa odotti tuhti kasvishernekeitto. Täydellinen ruoka tähän hetkeen.



Ja sitten se pakollinen osuus... Pari sankoa tänään, senverran mitä mahtuu saunaan kuivumaan, loput huomenna. Ensin kuitenkin menen sinne saunaan ihan itse :)



Edelliset sienisangot fiilistelin Jarre - Hongkong levyn kanssa. Tänään työtason levylautaselle pääsi Gregorian Chant - Spirit & Destiny.
 


Mukavaa lauantai-iltaa teille lukijoille :)

Vielä Victoria Moran:in kirjasta: Luin sen jokunen päivä sitten Virpin innoittamana. 75 elämänohjetta, nämä kolahtivat tähän hetkeen:

9. Elä sovussa ratkaisemattoman kanssa
12. Nauti omituisuuksistasi
13. Kohenna ympäristöäsi
15. Hoida pakolliset työt alta pois
16. Elä elämääsi luku kerrallaan
21. Juo hyvää kahvia, syö hyvää ruokaa
23. Vanhene kauniisti
26. Hengitä
29. Ammenna voimaa menneisyydestä
36. Älä murehdi menneitä
51. Sijaa vuoteesi
56. Pyhitä tavallisuus
73. Hyväksy asiat sellaisinaan
74. Luota vaistoosi
75. Tyydy epätäydellisyyteen

perjantai 19. lokakuuta 2012

Lukuja...

-Luomulla tuotetut ruoka-aineet sisälsivät kemiallisesti kasvatettuihin verrattuna 50-80% enemmän antioksidantteja, mineraaleja ja vitamiineja. (EU:n rahoittama Newcastlen yliopistossa tehty tutkimus.)


-Kasvinsuojeluaineiden ja myrkkyjen määrä on sitten 1950-luvun 50-kertaistunut.


-Kuusi hapankorppua vastaa hiilihydraattipitoisuudeltaan kolmea litraa pilkottuja vihanneksia .


-Useimpien hedelmien sokeripitoisuutta on lisätty jalostamalla. Samalla hedelmien ravinneainepitoisuudet ovat vähentyneet eräiden hedelmien osalta jopa kymmenesosaan viimeisen 50 vuoden aikana.


-Kahdessa palassa sokeria tai vajaassa teelusikallisessa hunajaa on sama määrä hiilihydraattia kuin puolessa litrassa vihanneksia, salaattia tai sieniä


-Tunnin oleskelu auringossa tuottaa D-vitamiinia keskimäärin 10 000 IU (250mcg). Suomen virallinen suositus päivittäisestä D3-vitamiinin saannista on 400 IU (25mcg).


-Suolistobakteerit vastaavat 70-80% koko toimivasta immuunijärjestelmästä.


-Tilastojen mukaan Suomessa 44-vuotiailla olisi ikävintä elämässä. Ikä jolloin monet asiat muuttuvat, ihminen alkaa havahtua pohtimaan itseään, elämän mielekkyyttä ja tarkoitusta.

Minä olen jo purjehtinut tämän ikävän rajapyykin ohi, huoh... :) Te kaikki perässä tulijat, tehkää jotain tilastojen muuttamiseksi...




Tilastot poimintoja Antti Heikkilän - Diabeteksen hoito ruokavaliolla kirjasta

torstai 18. lokakuuta 2012

Suolavettä saunaan

Sitäkään juttua en ole vielä teille kertonut :) No nyt kuulette ja uskon että tähän ihastutte tekin.

"Perinnepirtissä käytetään aurinkosuolaa myös ulkoisesti. Ihoa pestään suolavedellä joka on tehty aurinkosuolasta ja vedestä: noin 1 kauhallinen väkevää suolavettä (sekoitus-suhde on 5 l vettä ja kourallinen suolaa) sekoitetaan vadilliseen tavallista vettä.
Suolapesut parantavat ihon hengitystekniikkaa ja avaavat huokosia. Varsinkin ihottumapotilaat ja esim. psoriaasista kärsivät hyötyvät merisuolavalelusta. Suolakylvyt avaavat kehon solutiehyeitä."
Lähde: Syö itsesi suomalaiseksi - Airi Rekilä Aaltonen

Tämä on niin ihana ja arjessa helppo ohje toteuttaa. Minulla on saunajemmoissa oma erillinen suolavesipytty, merisuolarakeita ja Turkin kylpylöistä saatuja karkeaa puuvillaa olevia pesuhanskoja.

Airin suolavesi ohje ei ole mitenkään turhantarkka, kuten eivät mitkään minunkaan ohjeistani :) Itse täytän oman kuparikiuluni lämpimällä (tai haalealla) vedellä ja heitän sekaan sopivan määrän suolaa...
Menen aina puolilämpimään saunaan jotta saan rauhassa kuivaharjata ihon ennen löylyjä. Kuivaharjauksen jälkeen hieron ihoa saunomisen ajan suolaveteen kostutetulla puuvillahanskalla. Uskon että saunan lämmössä ihohuokosten avautuessa suolavesi on ihan elämän eliksiiriä iholle ja koko keholle.


Turkkilaiset puuvillapesuhanskat; Pussi käteen, nurkassa oleva naru kietaistaan ranteen ympäri ja solmuun. Käteviä ja hygieenisiä, käytön jälkeen nämä voi heittää valkoisen lakanapyykin sekaan 90 asteeseen. Näitä voi ommella helposti itsekin. Karkeakutoista puuvillaa / pellavaa löytyy kyllä kirppareilta; vanhoja pyyhkeitä tai paksukankaisia pellavapaitoja.


Suolaa sekaan sopiva ripaus, paljon enemmän kuitenkin kuin mitä kuvassa vielä pohjalla näkyy, ehkä noin desin verran. Ja eikun saunaan nautiskelemaan :)
Olo suolasaunan jälkeen on kevyt ja levollinen. Ihokin tuntuu puuvillalapulla hieroskelun jälkeen puhtaalta ja pehmeältä. Suolavesi ja pesulappu tekevät hyvää myös kasvojen iholle. Kokeilkaa ihmeessä :)


Airi käyttää ja suosittelee käyttämään maatalousmyymälöissä (Agrimarket) myytävää eläinten ruuaksi tarkoitettua heinäsuolaa (aurinkosuola). Sitä hän käyttää myös ruuanlaittoon. Vaiheessa ja suunnitelmissa on minullakin sitä hankkia. Airin mukaan sitä myydään 25kg säkeissä. Vähempikin riittäisi :)
Käyn kyselemässä josko sitä saa, minkä kokoisia myyntieriä ja mihin kilohintaan. Kerron lisää kun sekin selviää. Toistaiseksi olen siis käyttänyt puhdistamatonta merisuolaa.

Sähkösaunassa suositellaan käytettäväksi suolakynttilää tai suolakiteitä.Suola toimii ionisaattorina kehittäen ilmaan negatiivisia ioneita jotka hoitavat hengitysteitä. Himalajansuolakynttilää minulla ei vielä saunassa ole (sekin kyllä toivelistalla :) mutta toistaiseksi luotan siihen, että merisuolavesikin saa aikaan saman vaikutuksen haihtuessaan iholta.

Tämä kirja kuuluu ehdottomasti oman kotikirjastoni topten:iin. Ihanaa ja järkeenkäypää asiaa suomalaisesta ruuasta ja muustakin hyvään oloon liittyvästä. Airin Perinnepirtistä lähtee maailmalle myös kuuluisa Boris maitohappojuoma. Sitä otan itsekin kuuriluontoisesti.
Jyväskylän seudulla Borista saa ainakin Katriinan kaupasta. Suosittelen lämpimästi tutustumaan sekä Borikseen että tähän kirjaan.



Tervetuloa matkaan mukaan Janika ja Ninni :)