sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Makkariprojekti...

Siitäkin remontista jäi sitten viime keväänä loppuraportti tekemättä. Eikä sitä ole luvassa vieläkään :)
Mutta senverran nyt muistaessani päivitän että kuvasin sen komero-ongelma-seinän. Vanhojen vaatekaappien ovisaranat vetelivät aikalailla viimeisiään. Osa niistä oli jo poikkikin. Kyselin varaosia ja ne uudet saranat olisivat kustantaneet yli satasen... Hetkeksi jäinkin sitten pohtimaan tilannetta...

Minulla oli ylimääräisiä kierrätyskeskuksesta löytyneitä 4€/kpl Sisustus Intron pitkiä verhoja ja paljon ylimääräisiä vanhoja verhonipsuja. Kahden metrin pätkä I-verhokiskoa komeroseinälle kustansi Terrassa muistaakseni noin 7€. Ajattelin että ei ole kallis kokeilu jos kuitenkin ensin yritän tuunata komeron piiloon niillä verhoilla.

Ratkaisu toimi mielestäni paremmin kuin hyvin. Verhoissa oli leveät rypytysnauhat. Kiinnitin nipsut rypytysnaruihin tarkoituksella että verhon yläreuna on katossa kiinni


I-kisko oli niin edullista että kiinnitin sitä koko ikkunaseinän pituudelta kattoon. Halutessa verhot voi levittää koko seinän peitoksi. Ja miksikö levitän verhot koko seinälle... Suunnitelmissa on hankkia tuohon tyhjään seinänurkkaan pukeutumispeili. Ehkä samaan tyyliin kuin tein tyttären huoneessa; Lasiliikkeestä mittojen mukaan lattiasta kattoon tai ikkunan yläreunaan saakka leikattu peilipala...
Ja koska FengShui neuvoo peittämään makkariin sijoitetun peilipinnan nukkuessa, sekin nyt sitten onnistuu.


Sängyn taakse maalaamani "pääty" ja siitä vieläkin puuttuva koristelista jota suunnittelin tuohon rajakohtaan. Joskus sitten :)


Oviseinälle ripustettu iso Remeksen vedos. Löytö SPR-kirpparilta 20€ hintaan.


Ja katsokaa mikä minulla on nyt makkarissa... Se suolakynttilä jota kaipailin jokunen viikko sitten Saunataulu-postauksessa :) Toiveet kannattaa kertoa, aina välillä ne toteutuvat...
Tämän ihanan ison sylinterin muotoisen suolakynttilän sain lahjaksi.

Ihana joululahjavinkki. Kaunis esineenä, turvallinen tuikkukynttilän alustana ja tärkeinpänä tietysti ovat suolakynttilästä ilmaan vapautuvat negatiiviset ionit jotka vaikuttavat ilmaa puhdistavasti ja hoitavat hengitysteitä.
Suolalampun tai -kynttilän sanotaan auttavan myös unettomuudesta tai levottomuudesta kärsiviä. Silläpä makuuhuone on yksi oivallinen sijoituspaikka. Itse sytytän suolakynttilän makkariin illalla. Antaa lempeän valon ja on mukava ajatella että suolakynttilästä tuikun lämmittäessä vapautuvat suola ja ionit hoitavat nukkuvaa.


Kivi-tuikkuja ja suolakivi, samaa muotokieltä molemmat...


Iltalukemisia...



lauantai 3. marraskuuta 2012

Osta vanha jogurttikone

Keittiöni alakaapin takimmaisessa nurkassa on jo vuosia, kenties kymmeniä, uinunut Severin jogurttikone. Äitini teki aikoinaan jogurttia koneella päivittäin ja kirppareilta haali sitten meille lapsillekin, kullekin oman Severin. Omaani en ole muistaakseni käyttänyt kertaakaan. Tai tottakai käyttäisin, jos minulla olisi oma lehmä tai saisin päivittäin tuoretta käsittelemätöntä maitoa naapurustosta.

Mutta nyt loppui jogurttikoneen ruususen uni meilläkin... Aika monta vuotta meni että tämänkin hoksasin...

Tee iso kannu smoothieta; marjoja ja muuta lisuketta, mitä kaapista nyt vaan löytyykään. Tähän satsiin latasin pari rasiaa villivadelmaa, rasian karhunvadelmaa, mantelilastuja ja turkkilaista jogurttia. Hetken pyöräytys tehosekoittimessa.


Seuraavaksi tarvitaan sitä Severin jogurttikonetta. Näitä saa kirppareilta parilla eurolla, Eikä haittaa vaikka ei edes toimi, sellaisen luulisi irtoavan uloskantajalle ilmaiseksi :)


Sisältä löytyy seitsemän lasipurkkia, jokaisessa umpitiivis muovikansi.


Hujautat pirtelön / smoothien kannusta annospurkkeihin. Kannet päälle ja jääkaappiin. Kansi on niin tiivis että annospurkin voi pakata eväsreppuihin harrastuksiin tai mihin nyt evästä kukin kantaa.


Nyt helpottui ainakin meillä ylijäävän smoothien kanssa läträily. Sekoituskannussa sitä ei voinut säilyttää, kannettomissa juomalaseissakaan en halunnut sitä jääkaappiin tunkea. Näissä tiiviskansisissa annospurkeissa smoothie säilyy hyvänä vähintäänkin seuraavan päivän. Purkki on kätevä napata kaapista aamupalaksi, välipalaksi tai evääksi.


Severin jogurttikoneen voit tunkea alakaapin pimeimpään nurkkaan... Jollet sitten ole yhtä tunnollinen jogurtintekijä kuin äitini :)

perjantai 2. marraskuuta 2012

Tilastoja

Eilistä paistoa blogini täytti 31.10-12 pyöreät 1 v. Kiitos Susanna onnitteluista ja että kerroit minullekin... Ohi meni minulta sekin merkkipäivä :D

Bloggailu on ollut mukaansatempaava ja koukuttava harrastus. Teidän lukijoiden kommentit ja viestit ovat olleet koko homman (intiaani)sokeri ja (ruusu)suola :) Toinen hauskuus tulee tilastoista; Mistä maasta, millä hakusanoilla ja mitä juttuja on eniten katsottu ja googlailtu.

1. vuosi
Lukijat top kolme maata: Suomi, Yhdysvallat, Venäjä.
Hakusanat top kolme: Eilistä paistoa (kaikkine muunnelmineen), punajuuripihvit, omenasose
Tekstit top kolme: Kulmien ja ripsien värjäys, Papujen keittäminen, Pellavansiemenet
Blogissa vierailuja ensimmäisen vuoden aikana noin 225 000

Blogia jatkan entiseen malliin ja tähän epäsäännöllisen säännölliseen julkaisutahtiin...
Kameran muistikortti on jatkuvasti täynnä monenlaista keittiökokeilua ja kodin tuunausta. Kaikkea en julkaise...
-Kurpitsa-spelt-vohvelit jämähtivät pannuun niin lahjakkaasti että lapset saavat nyt sitten ihan uuden vohveliraudan. Jos jollain on vinkki miten voi liottaa irti sähkövohvelirautaan kiinni pärähtäneen kurpitsan niin sen ihan mielenkiinnosta kuulisin minäkin :)
-Puolukkasoseeseen ei kannata sekoittaa vehnänorasjauhetta
-Salaattiin en lisää enää koskaan tyrninmarjoja

Mm. nämä parin viimeisen päivän aikana testattua viritystä jäävät siis vain omaan "älä tee näin-arkistoon". Tekevälle sattuu ja tekemällä oppii... Jotain sinne päin...





Tervetuloa matkaan mukaan Terhi ja Marjaani :)